پنل خورشیدی سیار یک سیستم تولید برق است که قیمت ارزان، وزن سبک و کاربردهای بسیار زیاد داشته و عملکرد آن ها قابل توجه است.

 

انواع پنل خورشیدی

منظور از پنل خورشیدی را می توان در قسمت اول مقاله به دو صورت تفسیر کنیم. یکی از مفاهیمی که می توان برای پنل خورشیدی در نظر گرفت این است که پنل خورشیدی همان صفحه خورشیدی است که جاذب نور تابشی آفتاب بوده و در مرحله اول برق مورد نیاز را تامین می کند. همچنین در مقاله های قبلی بصورت مفصل توضیح داده شد که این پنل های خورشیدی بر اساس نوع ساختار در دو نوع صفحات خورشیدی مونوکریستال و همچنین صفحات خورشیدی پلی کریستال نیز دسته بندی می شوند.

ولی در این بین می توان گفت که منظور از پنل خورشیدی همان سیستم های تولید کننده انرژی برق باشد که بصورت عامیانه با نام تجاری پنل های خورشیدی شناخته می شوند.

در واقع سیستم های تولیدکننده برق می توانند نور تابشی آفتاب را جذب کنند. این نور تابشی آفتاب را بلافاصه تبدیل به برق کنند و در نهایت برق تولید شده را در باتری پشتیبانی نیز ذخیره کنند و همچنین این سیستم ها قادر هستند تا برق تولید شده که ولتاژ 12 ولت دارند را به برق با ولتاژ 220 ولت تبدیل کنند.

در این قسمت از نوشته می توانیم تعدادی از انواع سیستم های پنل خورشیدی را بر اساس نوع کارکرد و مصرف دسته بندی کنیم. انواع این نوع از سیستم های تولید کننده انرژی الکتریسیته شامل:

پکیج های خورشیدی از نوع پرتابل و تاشو

سیستم های پنل خورشیدی یا خروجی 12 ولت

ژنراتورهای خورشیدی از نوع سیار و قابل حمل

پنل های خورشیدی با خروجی 220 ولت

سیستم های پکیج خورشیدی مجهز به اینورتر

پکیج های خورشیدی سیار با بدنه فلزی

 

نصب پنل خورشیدی

همانطور که در قسمت قبل تر این مقاله گفته شد، سیستم های پنل خورشیدی می توانند برق مورد نیاز برای روشن سازی وسایل برقی را تامین کنند. در بعضی موارد خود خریداران و افراد می توانند این نوع از سیستم ها را خود راه اندازی کنند ولی در بعضی مواقع که سیستم بسیار بزرگ است و از تجهیزات با ظرفیت بالاتر استفاده شده است بایستی متخصص حوزه سیستم خورشیدی جهت نصب حضور داشته باشد.

بهتر است اگر تخصص خاصی در زمینه برق ندارید برای جلوگیری از خطرات احتمالی برای خود و حتی برای سیستم از متخصصان حوزه سیستم های خورشیدی برای نصب و راه اندازی کمک بگیرید تا ژنراتور خورشیدی نصب شده بهترین عملکرد و کارکرد را نیز برای مدت زمان طولانی داشته باشد.

ولی بصورت مختصر در این قسمت از نوشته در مورد نحوه نصب و راه اندازی انواع سیستم های ژنراتور خورشیدی توضیحاتی را ارئه خواهیم داد.

مرحله اول باید برای وسایل رقی مورد استفاده سیستم خورشیدی طراحی شود.

مرحله دوم بعد از طراحی سیستم خورشیدی باید ظرفیت و نوع تجهیزاتی مصرفی مشخص شود.

مرحله سوم بایستی تجهیزات مشخص شده توسط شرکت های معتبر خریداری شود.

مرحله چهارم باید پنل خورشیدی یا همان صفحه جاذب نور خورشید را در محیط مناسب نصب کنیم. محیط مناسب برای نصب صفحه جاذب نور خورشید حتما باید مقابل نور تابشی آفتاب به دور از سایه باشد و تحت زاویه 30 درجه رو به جنوب قرار گیرد.

اگر از چند عدد پنل استفاده می شود بایستی از کابل پنل جهت اتصال آن ها استفاده شود.

مرحله پنجم اتصال کابل پنل به باکس باتری است تا برق تولید شده توسط صفحه های جاذب نور در داخل باتری ذخیره شود. برای کمک به ذخیره برق توسط باتری نیاز به یک عدد شارژکنترلر داریم.

مرحله بعدی اتصال اینورتر خورشیدی یا همان مبدل است تا برق 12 ولت را به برق 220 ولت برای مصارف وسایل برقی مورد استفاده قرار دهیم.

حال سیستم خورشیدی بصورت کامل نصب شده و می توانیم برای روشن سازی وسایل برقی مورد نیازمان از این پکیج های تولید برق سیار  استفاده کنیم.

 

هزینه نصب پنل خورشیدی

در واقع باید یادآوری کرد که هزینه نصب سیستم های خورشیدی بستگی به تعداد تجهیزات مصرفی دارد و هر چه ظرفیت توان تولیدی سیستم های پکیج خورشیدی از نوع سیار بیشتر باشد هزینه نصب سیستم تولید برق بیشتر خواهد بود.

بطورت کلی یک فرمول ساده برای محاسبه هزینه نصب این نوع از سیستم های ژنراتور پنل خورشیدی سیار  در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد و این فرمول این است که در پروژه های نصب پنل های خورشیدی سیار هزینه نصب و راه اندازی 10 درصد هزینه و قیمت کل تجهیزات مورد استفاده و مصرفی است.

در بعضی مواقع پنل خورشیدی سیار بصورت پک کامل در داخل کارخانه تولید می شود و نیازی به نصب خاصی ندارد و خریداران بدون داشتن تخصص خاص می توانند از این نوع ژنراتورهای تولید برق از نوع خورشیدی و سیار برای تامین برق مورد نیاز خود استفاده کنند.

 

فروش تجهیزات پنل خورشیدی

برای اینکه سیستم پنل خورشیدی سیاری که توسط متخصصان تولید می شود کیفیت و کارایی بالایی داشته باشد باید از تجهیزاتی استفاده کرد که کیفیت بالایی دارند.

تولید کنندگان این نوع از پکیج های پنل خورشیدی سیار برای اینکه کیفیت نهایی سیستم تولید شده بالا باشد از بهترین نوع تجهیزات خورشیدی استفاده می کنند.

علاوه بر اینکه این شرکت ها نیز فروشنده انواع پکیج های سیار پنل خورشیدی هستند بلکه در اکثر مواقع تجهیزات مورد استفاده در این سیستم ها را بصورت جداگانه به فروش می رسانند. باید توجه کنید که برای اینکه مطمئن شوید تجهیزاتی که خریداری می کنید از کیفیت بالایی برخوردار است باید آن ها را از نمایندگی های سیستم های خورشیدی خریداری کنید.

در این نمایندگی ها فروش تجهیزات پنل خورشیدی بصورت جداگانه نیز صورت خواهد گرقت. بطور کلی می توان گفت که برای ساخت انواع پکیج های پنل خورشیدی سیار تقریبا به تجهیزات خورشیدی مشابهی نیاز است که در این قسمت می توانیم به تعدادی از  مهمترین تجهیزات الکتریکی مورد استفاده در این نوع از سیستم ها اشاره کنیم.

نجهیزات خورشیدی مورد استفاده در انواع سیستم های پنل خورشیدی سیار را می توان بصورت زیر معرفی کرد.

پنل خورشیدی که وظیفه دریافت نور خورشید را دارد

باتری پشتیبانی که وظیفه ذخیره برق تولید شده را دارد

شارژکنترلر خورشیدی که وظیفه کنترل میزان شارژ و حتی دشارژ باتری را بر عهده دارد.

اینورتر خورشیدی که وظیفه تبدیل برق 12 ولت را به 220 ولت دارد.

کابل پنل جهت اتصال صفحه خورشیدی به باکس باتری

پایه نگهداره صفحات خورشیدی از جنس استیل

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *