پروژکتور خورشیدی را می توان یک دستگاه تولیدکننده نور دانست که با نام لامپ های سولار معروف هستند و در انواع مختلف ساخته می شوند.

 

پروژکتور خورشیدی سولار

در مقدمه گفته شد که منظور از پروژکتور خورشیدی این است که در بازارهای تجاری نوعی لامپ های تولیدکننده روشنایی توزیع شده اند که با نام تجاری لامپ های سولار و یا پروژکتورهای خورشیدی در بازارهای تجاری به فروش می رسند. در این قسمت از نوشته قصد داریم توضیحات کلی را در مورد این نوع از محصولات تولیدکننده نور و روشنایی در اختیار شما قرار دهیم تا با این محصولات خورشیدی جدید بیشتر آشنا شوید.

این نوع از محصولات ساختار بسیار جالبی دارند. ساختار آن ها به این صورت است که لامپ تولیدکننده روشنایی با یک کابل به صفحه جاذب نور متصل است و در طول روز می تواند نور تابشی آفتاب را جذب کرده و آن را به جریان برق مصرفی تبدیل کند. همچنین می توان گفت که این نوع از لامپ های تولیدکننده نور مجهز به باتری پشتیبانی هستند و برق تولیدی امکان ذخیره در باتری پشتیبانی را دارد.

لازم به ذکر است که یادآوری کنیم سیستم های لامپ تولیدکننده نور در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند. تنوع این نوع از لامپ های تولیدکننده نور از نوع خورشیدی شامل موارد مختلف خواهد بود. می توان تنوع این سیستم های تولیدکننده روشنایی را تنوع در توان تولیدی و حتی تنوع در نوع ساختار معرفی کرد.

در ادامه این نوشته قصد داریم تا این نوع از چراغ های روشنایی از نوع سولار را بر اساس نوع ساختار نیز بررسی کنیم و همچنین مزایای آن ها را برای شما خوانندگان مشخص کنیم.

 

پروژکتور خورشیدی شارژی

یکی از انواع لامپ های روشنایی را می توان پروژکتور خورشیدی از نوع شارژی معرفی کرد. منظور از شارژی این است که این نوع از سیستم ها قادر هستند تا بدون نیاز به برق شهری و در مکان های دور افتاده نور مورد نیاز کاربران را تولید کنند. این نوع از سیستم ها نور تابشی آفتاب را به برق مصرفی جهت تامین روشنایی تبدیل می کنند، بنابراین ساختار و ساز و کار قابل توجهی دارند.

در این قسمت یک سوال ذهن خوانندگان را به خود جلب می کند. می توانیم سوال را اینطور مطرح کنیم که چگونه می توان نور تابشی آفتاب را به برق مصرفی جهت تامین روشنایی تبدیل کرد؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که این نوع از لامپ های سولار مجهز به صفحه دریافت کننده نور تابشی آفتاب هستند این صفحه با نام تجاری پنل شناخته می شود. پنل توسط یک کابل 3 متری به لامپ متصل است، همچنین این سیستم ها مجهز به باتری پشتیبانی می باشند. نور توسط پنل جذب شده و بلافاصله تبدیل به برق مصرفی می شود. همچنین توسط کابل نیز برق تولید شده وارد باتری شده و در آن ذخیره می شود، بنابراین این نوع از لامپ های سولار با نام تجاری چراغ های خورشیدی شارژی به فروش می رسند.

بنابراین می توان گفت که سیستم های لامپ سولار مزایای زیادی دارند که می توانیم به تعدادی از مهمترین آن ها اشاره کنیم.

مزایای انواع سیستم های لامپ سولار شامل:

تولید روشنایی با استفاده از دریافت نور آفتاب

تامین روشنایی در مناطق دور از برق سراسری

تولید روشنایی بدون نیاز به سیم کشی

تامین روشنایی با هزینه کم

نصب و راه اندازی آسان

تامین روشنایی تا 12 ساعت

قابلیت شارژ مجدد سیستم لامپ سولار بصورت خودکار

 

پروژکتور خورشیدی کوچک

نوع دیگری از انواع لامپ های سولار را می توان با نام پروژکتورهای خورشیدی کوچک معرفی کرد. منظور از لامپ های سولار کوچک این است که توان تولیدی این نوع از محصولات تولیدکننده نور و روشنایی پایین است .

توان تولیدی که می توان برای این نوع از لامپ های سولار کوچک در نظر گرفت شامل موارد زیر خواهد بود.

لامپ های سولار کوچک در توان 10 وات

سیستم روشنایی کوچک در توان 20 وات

چراغ خورشیدی کوچک در توان 30 وات

لامپ خورشیدی کوچک در توان 50 وات

دستگاه تولید روشنایی کوچک در توان 60 وات

می توان گفت که بعضی از کاربران نیاز به روشنایی زیادی ندارند و در اغلب موارد می خواهند تا ورودی منازل، ویلاها و حتی شرکت های خود را روشن کنند در نتیجه نیازی به انواع پروژکتور های خورشیدی با شدت نور زیادی ندارند و می توان از لامپ های سولار با توان تولیدی کم برای تامین روشنایی استفاده کرد.

همانطور که در قسمت بالا گفته شد، این نوع از لامپ های تولیدکننده روشنایی از نوع سولار در توان های 10 وات تا 60 وات طراحی و تولید می شوند و می توان آن ها را حداکثر تا ارتفاع 3 متر الی 4 متر نصب کرد. به هر حال این نوع از لامپ های تولیدکننده روشنایی کوچک مانند سایر لامپ های روشنایی قادر هستند تا بین 10 ساعت تا 12 ساعت نور مورد نیاز را تامین کنند.

 

پروژکتور خورشیدی قوی

در دو قسمت قبل در مورد انواع لامپ های روشنایی از نوع شارژی و همچنین لامپ های روشنایی کوچک توضیحاتی را ارائه دادیم. حال نوبت این است که نوع دیگری از این سیستم های تولیدکننده روشنایی را معرفی کنیم. یکی دیگر از انواع این نوع از لامپ های روشنایی انواع پروژکتورهای خورشیدی قوی هستند که در توان های تولیدی بالاتر طراحی می شوند.

این نوع از لامپ های سولار قوی مزایای زیادی دارند که می توانیم در این قسمت به تعدادی از مهمترین آن ها اشاره کنیم.

مزایای لامپ های سولار قوی شامل:

قابلیت نصب تا ارتفاع 8 متری

تامین روشنایی تا 12 ساعت

نصب در محیط های فاقد برق سراسری

امکان نصب در فضای بیرونی و فضای داخلی

علاوه بر اینکه این نوع از سیستم های لامپ سولار قوی مزایای زیادی دارند بلکه در توان های تولیدی بالا نیز طراحی می شوند بنابراین می توانند مساحت بیشتری را تحت پوشش قرار دهند.

توان های تولیدی که برای انواع لامپ های سولار قوی می توان در نظر گرفت شامل:

سیستم های روشنایی قوی در توان 100 وات

لامپ های روشنایی قوی در توان 150 وات

چراغ های روشنایی قوی در توان 200 وات

پروژکتورهای خورشیدی قوی در توان 300 وات

محصولات لامپ روشنایی قوی در توان 400 وات

لازم به ذکر است که بگوییم این نوع از لامپ های روشنایی از نوع قوی مانند سایر لامپ های خورشیدی قادر هستند تا بین 10 الی 12 ساعت روشنایی مورد نیاز را تامین کنند.

2 دیدگاه

  • این پروژکتورها خیلی جالبن با نور شارژ میشن و شب برق میدن درسته هزینش یه مقدار زیاد در میاد ولی نسبت به ژنراتورها هم سر و صدا ندارن هم سوخت مثل بنزین و گازوئیل نیاز ندارن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *